Pomeranče - co? jak? proč?

1. února 2008 v 15:54 | orange-lover |  ORANGES
Co byste mohli a hlavně měli znát o citrusových plodech - pomerančích ♥

Popis a historie
Nejsladší a nejoblíbenější z citrusů a zároveň jeden z nejoblíbenějších plodů na světě vůbec. Kdo by neznal pomeranče. Jejich šťáva je velice oblíbena buď samotná, jako výborný a velice zdravý ranní nápoj. Většinou to však bývá šťáva pasterovaná, znehodnocená teplem.
Pomeranče pochází z tisíce let staré Asie. Pomeranče byly Evropě představeny v 15-tém století. Pomerančovníky začaly být sázeny na Karibských Ostrovech v pozdním 15-tém století, potom co tam Christopher Kolumbus dovezl semínka na jeho druhé výpravě do nového světa. Na Floridu byli dovezeny Španělskými objevovateli v 16-tém století a následně také Španělskými misionáři do Kalifornie ve století 18-tém. Nyní jsou největšími pěstiteli pomerančů na světě státy jako US, Brazílie, Mexiko, Izrael a Španělsko.


Konzumace a její přínos pro lidské zdraví
Pomeranče obsahují látky snižující vysoký krevní tlak, cholesterol a působíprotizánětlivě. Nejvíce těchto látek najdeme ve slupce a také hned podslupkou pomeranče a to v bílé dužnině. Zde je jich mnohem více než ve vodnat ém středu. Tyto velic e zdraví prospěšné látky jsou často nevyužity hlavně při výrobě pomerančového džusu. Pomeranče dále obsahují níže zmíněný zázračný Vitamin C, užitečnou vlákninu, některé důležité Vitaminy B zahrnující thiamin, foláty, kyselinu panthotheinovou (B5), vitamin B6 (pyridoxin) a riboflavin (B2). Nadále obsahují Vitamin A (ve formě beta-karotenu) a minerály vápník a draslík. A podobně jako pitím grapefruitového nebo jablkového džusu redukujeme riziko tvorby ledvinových kamenů díky kyselině citrónové.
Také půst pouze na čerstvé pomerančové šťávě rozpouští hleny a pomáhá uvolňovat zbytky degranovaných jídel usazených ve střevech. Mnoho lidí podstoupilo pod dohledem doktorů několikatýdenní orange-juice půst se skvělými výsledky. Jen si vzpomeňme na omlazovací metody doktora Normana Walkera!
Podle dalších lékařských studií, konzumace pomerančů snižuje také riziko tvorby vředů a rakoviny žaludku a plic.
Vitamin C
Pomeranče určitě znáte jako výborný zdroj vitamínu C, stejně jako ostatní citrusy. Jeden pomeranč obsahuje kolem 9 0-ti procent tělem požadovaného množství vitamínu C. Ale víte jak je vitamín C vhodný pro lidské zdraví? Je to jeden z hlavních antioxidantů vůbec nalezitelný v jídle a primární, ve vodě rozpustitelný antioxidant v lidském těle. Vitamin C putuje tělem a neutralizuje jakékoliv volné radikály se kterými přijde do styku jak v buňce tak i mimo ni. Volné radikály působí na zdravé buňky těla tak, že je poškodí včetně jejich membrány. Také většina zanícení a otoků těla je způsobena díky nim. Právě to, jak vitamin C působí v těle, je jeden z mnoha důvodů proč se tento důležitý vitamin ukázal být pomocný v redukování některých symptomů astmatu, osteoarthritidy a revmatické arthritidy. Jak volné radikály ničí krevní cévky a mění cholesterol a ucpává jím stěny tepen, tak vitamín C je pomocný při prevenci rozvoje atherosklerózy a diabetického srdečního záchvatu. Vitamin C je velice důležitý ke správné funkci imunitního systému. Hlavním cílem imunitního systému je ochránit nás před nemocemi. Takže nějaký extra vitamin C může být užitečný při nachlazeních, chřipkách a stále se vracejících ušních infekcích. Nezaplatitelný užitek vitamínu C pro lidský organismus není tolik překvapující, neboť vědecké výzkumy ukázaly, že konzumace zeleniny a ovoce s vysokým obsahem tohoto vitamínu je spojena se sníženým rizikem smrti způsobený všemi možnými příčinami zahrnujícími srdeční choroby, záchvat a rakovinu.

Výborný zdroj vlákniny
Zdraví prospěšné látky v pomeranči pokračují jejich vlákninou. Jeden pomeranč obsahuje asi 15 procent denní dávky vlákniny, která se ukázala být prospěšná také ke snížení hladiny cholesterolu v krvi a být pomocná při prevenci atherosklerozy. Vláknina také dokáže pomáhat držet hladinu cukru v krvi pod kontrolou. Také díky
tomuto může být pomeranč zdravá pochoutka pro lidí trpící cukrovkou. Navíc přírodní ovocný cukr v pomeranči - fruktóza, může být nápomocná k udržení hladiny cukru v krvi před jeho zvýšením po jídle, příliš vysoko. Vláknina pomeranče dokáže na sebe navázat rakovinotvorné chemikálie a udržet je od vstřebání střevem, což je další pozitivní věc na ochraně proti rakovině. Nadále pomerančová vláknina pomáhá redukovat nežádanou zácpu a/nebo průjem těm, kteří trpí podrážděným střevem.

Výběr a skladování pomerančů
Pomeranče nemusí být nutně jasně oranžové barvy aby byly dobré. Avšak pomeranče, které nejsou pěstovány biologicky tak mohou být odzeleněny - nabarveny na jasnou oranžovou barvu pomocí dobarvovacích chemikálií. I když jsou pomeranče zčásti nazelenalé a mají po sobě skvrnky zabarvené dohněda, mohou být výborné. Nevybírejte si pomeranče, které všechny vypadají stejně a jsou příliš vzhledově dokonalé. Důležitým, ale ne hned tak zjevným faktorem je, jestli obsahují pecky. Ty umožní další reprodukci a další rozvoj této plodiny. Téměř všechny plody obsahují v přirozeném stavu pecky jinak by jejich druh vymřel a nebyl by možný pokračovat dál v životě. Plodiny bez pecek jsou lidmi upraveny - hybridizovány (šlechtěny) a mají nepřirozeně vysoký obsah cukru a málo ostatních živin. Pokud pomeranče krájíte i se slupkou, je dobré je před tím alespoň opláchnout pro zamezení smísení s možnými chemikáliemi či nečistotami na vnější straně slupky.
Stejně jako u ostatních citrusů, nezapomínejte, že po rozkrojení či odšťavnění začíná oxidační proces do 15-ti minut.
Tip Vitariána
Výborné použití pomeranče je na ovocné džusy a koktejly buď spolu s ostatním ovocem nebo samotný. Udělat si takový den nebo dva na pomerančové šťávě, dokáže být velice vzpružující díky tomuto alkalickému ovoci. V zimním období je u nás dostupné větší množství citrusů a za přijatelnější ceny než v letních dnech a tak je škoda nevyužít této nabídky obchodů a supermarketů. Šťávu z pomeranče můžeme použít také do salátu. Kromě skvělé chuti tak dosáhneme rovnováhy tuků, cukrů a chlorofylu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.